Scratch på elevens val lär elever programmera

Varje år arrangeras en IT-vecka för åk.3 på Östermalmsskolan. Syftet med denna vecka är att förbereda eleverna för mellanstadiet när de kommer få jobba med egna datorer mer frekvent i undervisningen. Det lärs ut datorvett och eleverna får även chansen att kika lite närmare på programmering och i synnerhet programmet Scratch.  

 

Scratch används för att skapa roliga och smarta spel, historier och animation. Elever och lärare brukar använda scratch till att enkelt skapa interaktiva animationer och pedagogiska spel. I ämnet elevens val finns Scratch som ett av alternativen på Östermalmsskolan. En som tagit fasta på detta är Alvar i 4B. 

-Jag såg att man kunde välja det i skolan när det var dags för elevens val. Det var åtta tillfällen och jag missade endast en lektion eftersom jag var förkyld, säger Alvar. 

 

Hur länge har du hållit på med Scratch? 

-I 1år och sju månader ungefär. Jag gick en kurs innan sommaren men den var inte så bra men sen så fick jag testa det här i skolan och blev ännu mer intresserad. Nu jobbar jag med Scratch även när jag är hemma och testar på nya funktioner. På sportlovet ska jag gå en till kurs i Scratch med min kompis vilket ska bli jätteroligt. Hoppas denna är bättre än den förra bara 

 

Ditt projekt som du visade mig precis handlar om en hund. Du gillar hundar antar jag? 

-Haha, ja! Jag gjorde det här arbetet så att mamma och pappa kunde se att jag kan ta hand om en riktig hund. 

 

Alvar har programmerat en hund som har samma behov som en riktig hund. Hunden behöver mat, sömn, omsorg och socialt samspel med andra hundar och beroende på humör kan utfallet ändras. Till exempel kan du klappa hunden och ibland blir hunden glad och ibland obekväm.  

 

Utvecklingsläraren Linnéa Hägglund på Östermalmsskolan, som är en av de ansvariga för IT-veckan samt elevens val med Scratch, är imponerad över arbetet som Alvar fått ihop. 

-Det är väldigt hög klass och det innehåller flera dimensioner. Det är också imponerande att Alvar fått in verkliga känslor i sitt spel. Det visar att han tagit allt till en högre nivå.  

 

Att Alvar gillar Scratch råder det inga tvivel om. Han lyser verkligen när han talar om det vilket är jätteroligt att se. Han berättar under samtalet att han läste en artikel med robotar där han fick mycket inspiration eftersom de kunde göras mänskliga vilket han verkligen tagit fasta på i sitt eget. Att Scratch även integrerar med andra ämnen i undervisningen är något Alvar är medveten om. 

-Det innehåller Matte såklart men även NO och Teknik. I början hade jag en tanke om att även översätta spelet till engelska också. 

 

Vad är det svåraste med Scratch? 

-Det är nog alla blocken man måste hålla kolla på. Det blir väldigt pillrigt men jag brukar sätta ut lite notes så jag vet var jag är. 

 

Vad kan nästa steg vara för dig med Scratch? 

-Det skulle kunna vara att göra en egen robot med hjälp av programmet. Kanske en hund som man kan ta hand om. 

 

Vad kan du säga till dem som vill lära sig mer om Scratch? 

-Det är jätteroligt men ganska svårt i början. Det tar tid att bli duktig men nu går det bra för mig.  

Dela: